Facebook ikonka prawy margines

Projekty: Przeżywam, Wyrażam, Jestem

,
Projekty: Przeżywam, Wyrażam, Jestem

Jak wyrażać swoje emocje? Doświadczyć, że każdy człowiek jest wyjątkowy, odnaleźć się  w grupie rówieśniczej i przekonać się dlaczego warto być grzecznym? Wystarczy czytać, przeżywać i wyrażać! Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle zachęca grupy przedszkolne i wczesnoszkolne do wzięcia udziału w nowym projekcie - zajęciach biblioterapeutycznych, stworzonych specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 5-9 lat.

Czy zastanawialiście się kiedyś jaką siłę emocjonalną niesie obcowanie z tekstem literackim? Dlaczego czytanie odpowiednio dobranych opowieści, bajek czy wierszy może pomóc dzieciom zrozumieć pewne sytuacje, odnaleźć rozwiązanie małych-dużych problemów najmłodszych, oswoić się ze zmieniającą się codziennością i wzbudzić wiarę we własne siły, odwagę emocjonalną oraz zmobilizować do działania?

Już w starożytności wierzono w pozytywny wpływ czytania na rozwój emocjonalny człowieka, a książkę zwano „lekarstwem na umysł”. Kontaktu ze słowem pisanym nie jest  w stanie zastąpić nic innego. Czytające i słuchające głośnego czytania dziecko potrafi bawić się wyobraźnią, a przez to jest bardziej kreatywne i zainteresowane światem. Lektura pobudza do myślenia. Odpowiednio dobrana do wieku i zdolności czytelniczych jest doskonałym lekarstwem na małe-duże problemy najmłodszych. Dziecko, które ma kontakt z książką czuje się ważne i kochane. Wartościowa literatura dziecięca uczy otwartości, rozwija język, kształtuje dobre postawy i samodzielność, a dzięki temu dodaje pewności w kontaktach z otoczeniem.

Rozbudzając ciekawość książkową – przyspieszamy procesy edukacyjne i wpływamy na rozwój najmłodszych. Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest bardzo ważnym momentem na zainteresowanie dzieci książką i przygotowanie do dobrego startu w dorosłość. Warto czytać najmłodszym dla radości samego czytania i być świadomym korzyści płynących z kontaktu z książką od najwcześniejszych lat. Postaw na książkę!

Informacji na temat zajęć udziela:

Renata Grzegorczyk
Oddział dla Dzieci i Młodzieży
dzieci@mbp.jaslo.pl
13 446 26 02 wew. 35

Anna Gubernat-Rutana
Filia nr 1
filia1@mbp.jaslo.pl
13 445 58 57

Elżbieta Gajecka
Filia nr 2
filia2@mbp.jalso.pl
13 446 90 01

Anna Zabłocka
Filia nr 3
filia3@mbp.jaslo.pl 
13 446 52 25


Przeżywam, Wyrażam, Jestem

Dzieci w wieku 5-6 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem radzenia sobie ze swoimi emocjami:

1. Po co się złościć?
Zajęcia uświadamiają dzieciom, że poprzez złość nic nie udaje się zdziałać, a gniew i wzburzenie sprawia przykrość złoszczącemu się i jego otoczeniu. Dzieci poznają sposoby na konstruktywne przeżywanie i rozładowywanie złości, dowiadują się również, że gniew przynosi przykrość obydwojgu osobom i burzy współpracę w grupie.

2. To co nas otacza
Zajęcia pomagają kształtować postawę poszanowania przedmiotów będących naszą własnością oraz należących do innych osób. Uwrażliwiają nas w stosunku do otaczającego świata. Dzieci zdają sobie sprawę, że to, co nas otacza należy szanować. Nie powinno się jednak przywiązywać zbytniej wagi do rzeczy materialnych.

3. I znowu sprzątanie...
Zajęcia pomagają kształtować właściwe zachowania i postawy związane z utrzymaniem porządku przedmiotów swoich i cudzych w obrębie domu i grupy przedszkolnej. Dzieci uczą się, że należy dbać o porządek wszędzie, podczas pracy, i podczas zabawy. Uczą się również, że nie należy przywłaszczać sobie cudzych rzeczy.

Dzieci w wieku 7-9 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem budowania poczucia wartości u dzieci, kształtują postawy samoakceptacji, otwartości i integracji z otoczeniem:

1. Świat kolorów
Zajęcia uświadamiają dzieciom, iż pomimo różnic w wyglądzie i odmiennych charakterów jesteśmy do siebie bardzo podobni. Dzieci uczą się akceptować siebie nawzajem i dostrzegać swoje walory.

2. Szczęściu trzeba pomagać…
Zajęcia pomagają kształtować postawy sprzyjające dobremu samopoczuciu fizycznemu  i psychicznemu oraz samozadowoleniu. Dzieci uświadamiają sobie, że by cieszyć się życiem i być zadowolonym trzeba dbać o siebie i swoje zdrowie. Uwrażliwieni zostają także na dbałość o przyrodę, ekologię i najbliższe otoczenie.

3. Każdy jest wyjątkowy
Zajęcia uświadamiają dzieciom, że każdy człowiek jest wyjątkowy, wartościowy i przysługuje mu niezbywalne prawo do szacunku. Dzieci uczą się  swobodnie wypowiadać na swój temat i przyjmować swoje stanowisko. Wskazują swoje mocne strony i są świadomi, że mimo tego, każdy człowiek ma także słabe strony nad którymi należy pracować.

 

Relacje 2017 rok: