Facebook ikonka prawy margines

Wystawa: Klimt, Mucha, Mehoffer - Mistrzowie Secesji

25 stycznia - 21 lutego 2012
Wystawa: Klimt, Mucha, Mehoffer - Mistrzowie Secesji

Mistrzowie Secesji

 

Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle zaprasza na wystawę - Klimt, Mucha, Mehoffer mistrzowie Secesji. Wystawa będzie trwała od 25 stycznia do 21 lutego 2012 r. i można ją obejrzeć w  holu MBP, ul. Kołłątaja 1.

Wystawę zorganizowano w 150. rocznicę  urodzin Gustawa Klimta.  Od wielu lat Klimt obok Mozarta jest znakiem firmowym Austrii. Z tego tytułu najważniejsze wiedeńskie muzea takie jak Galeria w Belwederze, Albertina czy Muzeum Leopoldów, organizują wystawy na cześć tego wydarzenia. Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle postanowiła  włączyć się w to święto sztuki.

Secesja, to kierunek w sztuce, który rozkwitł niemal we wszystkich sztukach plastycznych na przełomie XIX i XX w.  Określany w Europie jako Art Nouveau, Jugendstill, Modern style. Styl secesyjny w swoim obrazowaniu jest pełen sprzeczności. Harmonia, chłód, umiar, pozazmysłowość,  z drugiej zaś strony energetyczna prężna linia, erotyzm, egzotyka.  Uwielbienie dla świata organicznego sprawiło, że Secesja operowała całą gamą form, ornamentów i motywów.  Bezzasadne zdają się być zarzuty, które piętnują ją za pompatyczny styl i barokowe przeładowanie. Gustaw Klimt, to jeden z największych prowokatorów w historii malarstwa nowoczesnego i artysta o wielkiej mocy twórczej, który z pasją poświęcał się sztuce. Był przywódcą Secesji i jednym z najbardziej popularnych jej przedstawicieli. Postać „kapłana Secesji”,  przedstawiono w kontekście innych twórców : Alfonsa Muchy i Józefa Mehoffera. Styl Alfonsa Muchy jest  powszechnie rozpoznawalny za sprawą jego plakatów i dzieł o charakterze dekoracyjnym.  Nowatorskie rozwiązania w zakresie plakatu reklamowego, uczyniły z artysty, ojca nowoczesnej reklamy. Józef Mehoffer to jeden z czołowych przedstawicieli Młodej Polski, którego twórczość kształtowała się pod wpływem wiedeńskiej Secesji i średniowiecznego francuskiego malarstwa witrażowego. Malował obrazy symboliczne takie jak Dziwny ogród (1903), liczne portrety  żony, autoportrety, projektował meble, dekoracje teatralne, wnętrza,  grafikę użytkową.